۱۳۸۸ آبان ۱, جمعه

انحصارطلبی سران جنبش سبز

در دیدار اخیر بین خاتمی و موسوی، این دو چهره سرشناس جنبش سبز بار دیگر برپایداری بر قانون اساسی و وفاداری نسبت به نظام جمهوری اسلامی تأکید کرده و یک بار دیگر بر این مسئله پایفشاری کردند که اگر رژیم عقب ننشیند و به آنها میدان ندهد، کسان دیگری که اصل انقلاب و نظام را زیر سوال می‌برند میدان‌دار قضیه خواهند شد و رهبری جنبش سبز را بدست خواهند گرفت.
شکی نیست که تکیه موسوی و خاتمی و دیگر سران جنبش به قانون اساسی و وفاداری نسبت به جمهوری اسلامی ناشی از این ضرورت است که بتوان همچنان به عنوان اپوزیسیون قانونی رژیم فعالیت کرده و وسیعترین اقشار مردم از جمله طرفداران رژیم را جلب و مورد هدف قرار داد. اما تکیه و اعلام مکرر ایشان بر میدان ندادن به نیروهای دیگر که شعارهای رادیکال تری دارند، نوعی انحصار طلبی و طرد بسیاری از اقشار مردم است که خواستها و مطالبات دمکراتیک تر ورادیکال تری دارند.

مثال دیگر این انحصار گرایی، سخنان اعظم طالقانی، دختر آیت‌الله طالقانی و دبیر کل جمعیت زنان انقلاب اسلامی است که در گفتگویی با ایرنا در روز ۳۰ مهر گفت: «کسانی که شعارهایی مانند جمهوری ایرانی را مطرح می‌کنند یا دیندار نیستند و یا اعتقادی به اسلام و مبانی دینی ما ندارند.» و اضافه کرد: «ما نباید به شعارهای عده‌ای محدود تحت عنوان استقلال آزادی جمهوری ایرانی توجه کنیم ...»
واقعیت این است که قشر وسیعی از مردم به خصوص جوانان تحصیل کرده، خواهان جمهوری بدون ولایت فقیه و بدون شورای نگهبان و مجلس خبرگانند. طرد و تکذیب این خواستها از طرف سران جنبش تنها منجربه عقب افتادن از جنبش و از دست دادن اعتبار ایشان خواهد شد.
باید از سران جنبش سبز پرسید که آیا غایت اصلاحات، حفظ نظام و وفاداری به دستاوردهای جمهوری اسلامی در عرض این ۳۰ سال است؟ اگر این‌ است که باید گفت که این در حقیقت نه تنها اصلاحات نیست، بلکه به نوعی تحجر و راکد ماندن در درون این نظام است.

اشتراک/پست Balatarin

۲ نظر:

  1. فعالین موج "سبز" ، از آغاز زمان انتخابات، اهداف را اینگونه برای جنبش اصلاحاتی موافقت کردند.

    اگر گروهی می خواهد شعارهای رادیکال تر را مطرح کند، بدون رودرباسی می تواند جنبش جدیدی را باهویت جدید تبلیع نماید، ولی شایسته نیست که بخواهد به اسم "سبز" اینکار را دنبال نماید

    چرا سوار موج سبز شود؟ اگر اعتماد به نفس در مورد اهداف و شعار های خود دارد، حتما می تواند که موج جدیدی با رنگ جدیدی را عنوان نماید
    این اولین بار نیست که عده ای می خواهند بر میراث و هویتی ساخته شده ای را هزینه کنند

    پاسخحذف
  2. جنبش سبز متعلق به جریان و اشخاص بخصوصی نیست. و این نگرانی بسیاری از ایرانیهای داخل و خارج از کشور هست که گروهی بخواهند این جنبش مردمی را در انحصار خود در بیاورند، درست به همان شکلی که خمینی و اطرافیانش بعد از پیروزی انقلاب، خود را تنها وارثین آن جنبش عظیم مردمی دانستند و دیگران را یا سرکوب یا کنار گذاشتند.
    من فکر میکنم و امید دارم که این جنبش هم ظرفیت و هم توانایی این را دارد که تمام این طیف های مردمی را با شعارهای گوناگون در خود بگنجاند.

    پاسخحذف